Friday 6 January 2012

Pengenalan Illuminati



ILLUMINATI



Definasi

Illuminati (plural daripada Latin, Illuminatus bermaksud "tercerahkan") merupakan nama yang merujuk kepada Illuminati Bavarian, sebuah pertubuhan rahsia era Pencerahan masyarakat yang ditubuhkan pada 1 Mei 1776, Di zaman moden ini ia digunakan untuk merujuk kepada organisasi yang diiktiraf persekongkolan yang bertindak sebagai bayang-bayang "kuasa di balik takhta", dipercayai mengendalikan urusan dunia melalui kerajaan dan syarikat hari ini. Illuminati adalah dalang peristiwa-peristiwa yang akan mendorong pada pembentukan "New World Order".



Lambang klasik illuminati yg mane kalu diterbalikkan pon ejaannya tetap sama

Sejarah

Gerakan ini ditubuhkan pada 1 Mei 1776, di Ingolstadt (Bavaria), terdiri daripadafreethinkers. Pada perkembangan selanjutnya, organisasi ini memiliki pandangan-pandangan yang menyimpang (bid'ah) dari ajaran rasmi gereja Katolik, sehingga ia diekskomunikasi (dilarang mengajarkan fahamannya) oleh gereja dan dikeluarkan dari kelompok gereja kristian.


Illuminatus adalah orang - orang yang mencari jawapan apa yang disebut agama sebagai misteri Tuhan. Menurut mereka dengan ilmu pengetahuan hari ini tidak ada lagi misteri Tuhan, semua ada jawapannya (maksud kat sini, Tuhan itu tak wujud).

Sejak saat itu ahli illuminati diburu oleh para kaum gereja. Mereka diburu dan diberi stamp salib di dada mereka kemudian baru dibunuh. Illuminati kemudian bergerak dari 'bawah tanah' sebagai sebuah kelompok rahsia yang paling dicari oleh gereja. Para ahli Illuminati yang melarikan diri kemudian bertemu dengan kelompok rahsia lain iaitu kelompok yang bernama Freemasonry atau lebih sering disebut sebagai kelompok Freemason.












Perkembangan 

Sejak bergabung dengan organisasi Freemasonry, illuminati menjadi semakin kuat kerana dibantu oleh jaringan organisasi Freemasonry. Illuminati terus diburu oleh gereja. Mereka dianggap sebagai penyembah syaitan, disebabkan mereka, sama seperti Freemasonry, memiliki ritual pemujaan kepada "Sang Arkitek Agung" / "The Great Architect", yang dilambangkan oleh mereka berupa "The Whole seeing-Eye" / "Mata tuhan" (diambil dari legenda mesir); yang merupakan simbol dari Lucifer(sebutan syaitan dalam tradisi Kristian).


Kesimpulannya di sini, golongan illuminati skrg ni bermaksud satu golongan ataupon satu kumpulan rahsia yg mempunyai berbagai2 cabang kpd kumpulan kecil lain (contohnya Black Brotherhood, Freemason, Rothschild etc...) dan terdiri drpd golongan2 "elit" dan mereka2 yg mempunyai pengaruh besar dlm dunia kita hari ni sama ada dari segi politik dunia, kewangan, pemerintahan, ketenteraan, artis dan sebagainya....

No comments:

Post a Comment